Doelgroepanalyse maken? Bekijk dan ons handige stappenplan

Kevin Obdijk


Wanneer je wilt beginnen met je onderneming of je bestaande onderneming wilt uitbouwen, dan is het belangrijk om in kaart te brengen wie je doelgroep is. Om dit voor elkaar te krijgen, is een doelgroepanalyse ontzettend belangrijk. Net zoals een marktanalyse en een bedrijfsplan, dien je ook tot in detail uit te werken wie je doelgroep is om uiteindelijk te kunnen bepalen hoe jij deze mensen daadwerkelijk gaat zien te bereiken. In dit stappenplan leggen we je daarom precies uit hoe belangrijk een doelgroepanalyse maken is en vertellen we je natuurlijk ook precies hoe je dit het beste kunt doen.

Wat is een doelgroepanalyse?

Voor we je de stappen gaan uitleggen, is het goed om eerst even wat dieper in te gaan op het begrip doelgroepanalyse zelf. Veel mensen denken namelijk vaak te weten wat we hiermee bedoelen, maar vragen je ze dan vervolgens wat specifieker door, dan blijkt dit lang niet altijd het geval te zijn. Een doelgroepanalyse is een analyse die je maakt, zodat je precies weet wie je doelgroep is en op welke manieren deze het beste te bereiken zijn. Dit kun je vaak ook wel zien als een soort basis van je marketingstrategie, zodat je precies weet op wie je de pijlen moet richten en op welke manier dit het meest effectief is. Na het uitvoeren van een doelgroepanalyse en het analyseren van de resultaten, kom je tot de volgende conclusie:

  • Op welke manier en wat voor toon moet jij je boodschap overbrengen zodat je jouw doelgroep weet te triggeren?
  • Waar zijn jouw potentiële klanten te vinden, op social media, website of misschien wel door middel van lokale marketing
  • De doelgroepen waarop jij je het beste kunt richting met betaalde advertenties zoals Google ads
  • Welke problemen er zijn bij je klanten, die jij met jouw product of dienst weet op te lossen.

De antwoorden op deze vragen lijken vaak voor de hand liggend, maar gaan we hier verder op in, dan blijkt vaak dat de antwoorden van de meeste ondernemers vrij oppervlakkig blijven. Een gemiste kans dus als je het ons vraagt. Waarom dus geen doelgroepanalyse maken, terwijl dit je in relatief weinig tijd enorm veel waardevolle informatie kan opleveren?

Stappenplan tot jouw doelgroepanalyse

Een doelgroepanalyse maken helpt je bij het bepalen van je uiteindelijke doelen. Zo weet je namelijk precies welke tools jij moet inzetten om je doelgroep te bereiken. De kans dat je dan een potentiële klant ook weet om te zetten tot een daadwerkelijke klant, is vele malen groter, weten we uit ervaring. Hoe je nu zo’n doelgroepanalyse maakt, leggen we je aan de hand van ons 7 stappenplan uit!

Stap 1 – Wat is je doel?

Voor je daadwerkelijk kunt beginnen aan je analyse, wil je natuurlijk wel weten wat je doel is. Zo zijn er een aantal doelen die kunnen worden gekozen als het gaat om het uitvoeren van een doelgroepanalyse:

  • De merkbekendheid van je product of dienst bij potentiële klanten
  • Het gedrag en de interesses van je potentiële klanten in kaart brengen 
  • Hoe tevreden zijn je bestaande klanten
  • Een marketingplan maken voor je bedrijf

Door  vooral te bepalen wat je doel is, kun je een stuk gerichter aan de slag met je uiteindelijke analyse. Zo heb je voor het uitstippelen van een marketingstrategie andere informatie nodig, dan wanneer je graag wilt toetsen hoe het zit met je merkbekendheid. Overigens is het voor startende ondernemers vooral het doel om te achterhalen welk type klant hun producten of diensten eventueel zullen aanschaffen, zodat op basis daarvan een plan kan worden gemaakt.

Stap 2 – Hoofd- en deelvragen

Nu je weet met welk doel je aan de slag gaat met het maken van een doelgroepanalyse, is het goed om de uiteindelijke hoofdvraag voor jezelf te formuleren. Omdat er natuurlijk veel meer vragen zijn waar je antwoord op wil, kom je uit op de belangrijkste vraag waar je antwoord op wilt, maar daarnaast ook een aantal deelvragen. Belangrijk is om te achterhalen wie je ideale klant is, zodat je weet waar je deze doelgroep kunt vinden, dit doe je door een doelgroepsegmentatie, waarbij je de op basis van de volgende punten je doelgroep in kaart brengt:

  • Demografisch
  • Geografisch
  • Sociaal economisch
  • Psychografisch

Om je een voorbeeld te geven, kun je bij het demografische gedeelte de volgende vragen stellen:

  • Wat is het beroep van je doelgroep
  • Wat is de gemiddelde leeftijd van je doelgroep
  • Wat is de gezinssamenstelling van je doelgroep

Stel dat jij speelgoed voor kinderen tot 2 jaar wilt verkopen, dan zal de gemiddelde leeftijd van je doelgroep anders zijn, dan wanneer je bijvoorbeeld actief bent in de categorie kinderspeelgoed voor kinderen tot 14 jaar.

Stap 3 – Gebruik de juiste bronnen

Ontzettend veel informatie is online te vinden, maar vergeet ook niet de mensen uit je nabije omgeving. Stel dat je voor jezelf een lijst met vragen hebt gemaakt, dan is het verstandig om deze bijvoorbeeld ook eens voor te leggen bij vrienden of familie. Vaak kun je op basis van deze informatie een stuk makkelijker de diepgang in en de vraag waarom een bepaald antwoord wordt gegeven, nog verder uitdiepen.

Uiteraard is het daarnaast ook ideaal om online bronnen te gebruiken, zoals de cijfers van het CBS, maar ook Google trends zijn enorm bruikbaar tijdens het doen van je onderzoek. Door bijvoorbeeld aanvullend op Google Trends, ook een zoekwoord tool te gebruiken, zoals Ahrefs, Semrush of SE ranking, kun je ook direct zien hoe vaak er op een bepaalde term wordt gezocht en hoe de concurrentie is.

Stap 4 – Maak een samenvatting

Na de eerste 3 stappen goed te hebben uitgevoerd, heb je als het goed is een redelijk beeld van wie je doelgroep is, waar ze zich bevinden en ook hoe je deze het beste kunt begrijpen. Deze stap is in principe de laatste stap van je onderzoek. Nu weet je namelijk precies wie je doelgroep is, waar je ze kunt vinden en dus ook op welke manier ze het beste te bereiken zijn.

Stap 5 – Maak een buyer persona

Om de stappen 1 tot en met 4 een stuk visueler te kunnen maken, is het goed een buyer persona te maken voor je bedrijf. Dit is als het ware niets meer dan jouw ideale klant. Dit kan dus vrij eenvoudig zijn. Om je een idee te geven, hebben wij alle benodige punten voor een buyer persona voor je, zodat je er gemakkelijk zelf één kunt maken. Heb je nu meerdere doelgroepen, dan zullen dit er dus ook meerdere zijn.

  • Naam
  • Geslacht
  • Leeftijd
  • Woonplaats
  • Relatiestatus
  • Hobbies
  • Werk
  • Salaris
  • Vrienden

Op deze manier krijg je doelgroep ook echt een gezicht en is het vaak een stuk eenvoudiger om op basis daarvan verder te borduren.

Stap 6 – Bepalen van je marketingstrategie

We hebben het al even genoemd, maar een doelgroepanalyse maken doe je natuurlijk als startende ondernemer om uiteindelijk te kunnen bepalen hoe jij je doelgroep weet te bereiken om ze jouw product of dienst te kunnen verkopen. Het is dus zaak om op basis van je doelgroepanalyse een strategie uit te werken, waarmee jij klanten weet binnen te halen. Zo weet je dat wanneer je voetbalschoenen verkoopt, het verstandig is om bij de lokale sportvereniging te adverteren door middel van een reclamebord bijvoorbeeld. Uiteraard zijn er daarnaast nog tal van andere opties, maar heb je een beetje een idee welke kant we op willen. Kijk dus goed waar jouw doelgroep zich bevindt en zorg dat je op die plek aanwezig en ook zichtbaar bent.

Stap 7 – Blijven testen en analyseren

Veel bedrijven denken dat het voldoende is om eenmalig een doelgroepanalyse te maken. Absoluut niet het geval dus! Het kan namelijk heel goed zijn dat er door verschillende trends verandering komt in je product of dienst, waardoor je ook een andere doelgroep moet gaan aanspreken. Een simpel voorbeeld is bijvoorbeeld de mobiele telefoon. Waar je tot jaren geleden mensen van boven de 70 bijna niet met een mobiele telefoon hoefde aan te komen, is het vandaag de dag wel anders. Daarnaast is het ook belangrijk om A/B testen te doen, zodat je kunt testen of je nog wel in de juiste richting zit bijvoorbeeld. Door continu te blijven testen, weet je precies wat er nodig is om je doelgroep te blijven bereiken, waardoor de kans op succes groter is.



Website

Lees ook deze artikelen

Leave a Comment