Pakketten versturen is dagelijkse kost als webshop-eigenaar. Hoe langer je dit al doet, hoe vanzelfsprekender dit waarschijnlijk wordt. Toch verdwijnen er nog jaarlijks talloze pakketten en komt ook lang niet elk pakketje veilig en heel aan bij de klant. Zonde, want dit levert vaak veel logistieke rompslomp en kosten op. Daarom is het belangrijk om extra aandacht te (blijven) besteden aan de verzending van jouw pakketten. Maar waar moet je dan allemaal rekening mee houden?
Pakket versturen: terug naar het begin
Laten we beginnen bij het begin. Want hoe verzend je eigenlijk een pakketje?
We moeten hierbij eerst nog een keer duidelijk maken dat dit veel meer is dan enkel wat producten in een doos of envelop stoppen en het aan de koerier meegeven. Het is immers ook belangrijk dat de producten veilig en snel op de plaats van bestemming komen.
Voor het veilig verzenden van een pakketje zijn meerdere zaken van belang. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van een stevige verzenddoos, de juiste etiketten bestellen, verzendlabels op de juiste wijze plaatsen en het gebruik van opvulmateriaal om zo de producten extra te beschermen. Daarnaast is het kiezen van de juiste bezorgservice natuurlijk minstens zo belangrijk.
Kortom: er komt veel kijken bij het verzenden van een pakketje. We nemen je stap voor stap mee in dit proces.
Gebruik goede verzendlabels
Bij het verzenden van pakketten is het natuurlijk vooral belangrijk dat het pakketje bij de klant komt. Het gebruik van de juiste verzendlabels is dan ook een absolute must. Dit helpt niet alleen de vervoerder om het pakket snel te sorteren en op de juiste plek te krijgen, maar dient ook als verzendbewijs en verzekeringsbewijs.
Een verzendlabel kan op verschillende manieren worden toegepast. Zo zijn er bijvoorbeeld nog altijd mensen die dit op gewoon papier laten printen en dit met tape op de doos bevestigen. Dit oogt echter niet echt professioneel. Hier kom je misschien nog mee weg als je als particulier je eigen spullen tweedehands doorverkoopt, maar niet als professionele webwinkel. Bovendien loop je zo ook het risico dat het label loskomt van de doos. Kies daarom voor zelfklevende en professionele labels voor een betere indruk op de klant en betere bescherming van het product.
De juiste doos kiezen
Het maakt uiteraard ook uit in welke conditie het pakketje bij de klant komt. Daarom is het kiezen van de juiste verzenddoos minstens zo belangrijk.
Kies voor een doos die past bij het formaat van de bestelling. Het is belangrijk dat deze niet te groot is. Als de doos te groot is, loop je het risico dat het product of de producten gaan schuiven en zo beschadigd kunnen raken. Een te kleine doos is ook weer niet goed, want dit kan ertoe leiden dat de producten bekneld raken en zo ook beschadigingen op kunnen lopen.
Is de doos ietsje te groot voor de bestelling? Vul de rest van de doos dan op met beschermingsmateriaal. Denk hierbij bijvoorbeeld aan papier of bubbeltjesplastic. Zo leg je de producten vast in de doos en voorkom je onnodige schade.