Marktanalyse maken? Bekijk dan ons handige stappenplan!

Kevin Obdijk


Wanneer je wilt beginnen met een onderneming, dan zijn er een hele hoop dingen die op je af komen. Daarbij is het dus belangrijk dat je weet welke zaken prioriteit hebben en welke ook kunnen blijven liggen. Een van de dingen die van enorm belang is, is een marktanalyse maken. Sterker nog, een groot deel van de startende ondernemers die dit niet doet, gaat vaak binnen het eerste jaar kopje onder, simpelweg vanwege het feit dat ze niet duidelijk hebben welke potentie ze hebben en waar de potentiële klanten zitten. Een marktanalyse maken is dus een van de belangrijke zaken die je als ondernemer moet uitvoeren, om ervoor te zorgen dat je onderneming een succes wordt.

Omdat we heel goed begrijpen dat je dit als starter misschien wat lastig vindt, helpen we je niet alleen een marktanalyse maken, maar geven we je ook een concreet marktanalyse model, waarmee je direct aan de slag kunt!

Wat is een marktanalyse precies?

Het klinkt zo vanzelfsprekend, het maken van een marketing analyse. Toch zien we dat veel ondernemers dit in de praktijk niet of niet volledig doen, waardoor ze geen idee hebben hoe ze hun klanten moeten bereiken en wie hun grootste concurrenten zijn. Het proces bestaat uit het verzamelen en daarna ook analyseren van informatie over een specifieke markt, waarin jij je uiteindelijk wilt gaan begeven. Op basis van dit onderzoek kom je te weten hoe de klanten zijn, wie je concurrenten zijn en wat ze precies doen en daarnaast ook welke risico’s en bedreigingen er zijn en welke kansen er liggen om van jouw onderneming een succes te maken.

In 5 stappen een succesvolle marktanalyse maken

De meeste zelfstandige en ook veel MKB’er die nadenken over een marktanalyse maken, worden vaak op voorhand al bang. Dit is niet zozeer omdat ze er geen zin in hebben of dat het veel werk is, nee! De voornaamste reden dat het maken van een marktanalyse achterwege blijft, is omdat ze denken dat het ontzettend ingewikkeld is. Hoe ga je namelijk een markt verkennen waarin je nog helemaal niet actief bent? 

Gelukkig valt dit allemaal reuze mee en bepaal je uiteindelijk helemaal zelf in hoeverre jij de diepte in wilt met je analyse. Zo kun je bijvoorbeeld al ontzettend veel informatie halen van de website van het CBS, waaronder het aantal inwoners, de verhouding man/vrouw, leeftijden etc. Op basis hiervan kun je al voor een groot deel een globale inschatting maken van de markt. We zullen je daarom in 5 stappen uitleggen hoe ook jij relatief eenvoudig een succesvolle analyse kunt maken van jouw markt. De kans dat je onderneming dan een succes wordt, is een stuk groter, weten we uit ervaring.

Stap 1 – Wat is jouw doelmarkt?

De eerste stap bij het in kaart brengen van de markt, is te kijken naar de globale doelmarkt. Dat wil zeggen dat je gaat kijken naar:

  • Wat voor soort producten of diensten worden er aangeboden
  • Wat is de prijs van deze producten of diensten?
  • Wat voor type klanten kopen deze producten
  • Wie zijn de grootste concurrenten
  • Op welke verschillende manieren kun je de producten of diensten verkopen?

Wanneer je antwoord hebt op deze 5 relatief eenvoudige, heb je voor jezelf een goed beeld van hoe jouw markt eruit ziet. Zo weet je namelijk aan welke eisen je product of dienst moet voldoen om de strijd aan te kunnen gaan met de concurrentie.

Stap 2 – Wat is de omvang van de markt?

Nu je weet in welke markt jij je begeeft, kun je concreet gaan kijken in hoeverre je een kans van slagen hebt. Stel dat je in een enorme niche markt wilt gaan opereren en je concurrent is een enorm grote partij, dan is de kans vrij klein dat je hier boven weet te komen. Om voor jezelf te kijken of jouw toekomstige onderneming levensvatbaar is, zijn er een aantal zaken die je zult moeten onderzoeken:

  • Wat is het volume van de volledige markt?
  • Is het volume in de afgelopen jaren gestegen of gedaald?
  • Wat is de verwachting in de toekomst?

Op basis van deze informatie kun je voor jezelf een goed beeld schetsen of je onderneming kans van slagen heeft. Stel dat je wilt gaan opereren in een markt die al jaren dalende is, dan moet je jezelf afvragen of dit verstandig is ja of nee.

Stap 3 – Wie zijn je concurrenten?

In het verlengde van het analyseren van de markt, is het tijdens een marktanalyse maken ook van belang om dieper in je concurrenten te duiken. Dat houdt dus concreet in dat je gaat kijken wie je concurrenten zijn, wat ze precies doen, hoe ze zich onderscheiden en hoe hun prijspeil is. Op basis daarvan kun je voor jezelf bepalen of het mogelijk is om een beter aanbod te doen dan zij of om te kijken hoe jij je kunt onderscheiden van de rest.

Stap 4 – Analyseer de verschillende klantgroepen

Wanneer je aan de slag gaat met het maken van een marktanalyse, dan is het goed te weten dat je je niet alleen moet focussen op één klantsegment. Het kan namelijk heel goed zijn dat jij met jouw producten of diensten meerdere segmenten aanspreekt. Belangrijk daarbij is wel, dat je onderscheid maakt in de kans dat een bepaalde doelgroep ook klant wordt bij je. 

Stap 5 – Potentie analyse

In de voorgaande 4 stappen heb je dusdanig veel informatie verkregen, dat je op basis daarvan goed kunt kijken of je onderneming en daarbij behorende plannen levensvatbaar zijn. Hierbij is het belangrijk om ook rekening te houden met eventuele extra concurrentie, maar ook naar externe factoren die eventueel van invloed kunnen zijn op deze markt. Wel kan het zijn dat de markt zich hierdoor evalueert en dan is het aan jou als ondernemer om hierop in te spelen.

Goede voorbereiding is de weg naar succes

Met bovenstaande stappen is een marktanalyse maken ineens een stuk minder complex dan je op voorhand had gedacht. Je zult merken, dat wanneer je hier rustig even een paar uur de tijd voor neemt, je zoveel waardevolle informatie krijgt, dat je op basis hiervan een veel betere basis kunt leggen voor de uiteindelijke keuzes die je maakt voor je onderneming.



Website

Lees ook deze artikelen

Leave a Comment